Joo, niitä meiltä löytyy kaksin kappalein. Murkkuja siis. Esikoinen on helppo tapaus, kohta 17v neito. Mutta veljensä kohta 14v onkin sitten kovempi luu. Nyt jo pahempi kuin isosiskonsa koskaan. Läksyt ei kiinnosta yhtään, kaverit ja pelikonsolit kylläkin. Koulu ei todellakaan mene sillä parhaalla mahdollisella tavalla ja se surettaa minua kovin. En ole koskaan lapsilta täydellisyyttä vaatinut, minulle riittäisi, kun tekisivät parhaansa. Mutta tämä koltiainen ei viitsi edes sitä :/ Sana koe ei enää tunnu kuuluvan sanavarastoon ja läksyjäkään ei tunnu tulevan koskaan. 

Tietynlaisissa tilanteissa herra yläkoululainen on kyllä suhteellisen ripeä. Yltää suorastaan suorituksiin, joista äitinsäkin on kade. Yksi sellainen tilanne on aamulla kouluun suoriutuminen. Minä kun olen opiskelijana siitä onnellisessa asemassa, että olen useimpina aamuina laittamassa ainakin kahdeksaan lähtijät varmasti koulutielle. Tänäänkin huhuilin poitsulle ensimmäisen kerran klo 7.10, että nyt voisi alkaa vähitellen nostaa tajunnantasoa. Oli kuin olisin kuolleelle puhunut. Ovensuusta juttelin ja lopuksi ärähdin, että hoitakoon itsensä sitten itse hereille, minä en ehdi juosta yläkertaan viiden minuutin välein. Juoksin kuitenkin puoli kahdeksalta seuraavan kerran - ja sama homma toistui. Peiton uumenista kuului vain kiukkuinen: "no joo, joo!!" Viimein klo 7.45 alakertaan rymisteli tukka pystyssä täysissä pukeissa oleva herra yläkoululainen, joka ei sitten ehtinyt laittaa mitään suuhunsa ennen lähtöään. Poika ei millään ole koskaan ymmärtänyt, että aamiainen ON päivän tärkein ateria. Lasi vettä naamariin ja menoksi.

Ulko-oven kolahduksen jälkeen kurkkasin sälekaihtimen rakosesta, milla varustuksella poika ajatteli 400 metrin koulumatkansa taivaltaa. Ja jösses, tavoilleen uskollisena tuo oli menossa kovaa vauhtia ilman takkia! Jumankekka. Komensin pojan takaisin ja takki meni päälle. Kuului vain sadattelua ja selitys siitä, kuinka "tuolla on niin kuuma ja takki näyttää ihan typerältä". Siis täh?!? Minun silmin katsottuna keli on tänään sellainen, että maassa on vielä reilu kerros lunta ja taivaalta tulee vettä. Kohta on pojan mielestä varmaan jo sortsikelit...